OFICIS D'AHIR




QUÈ ES UN MAQUINISTA? LES SEUES FUNCIONS I OBLIGACIONS



Un maquinista és una persona que s’encarrega de conduir un tren, de la seua càrrega i de tota la tripulació i en cas que hi haja en passatgers també es el responsable de la seua seguretat durant el viatge, és una persona que té molta responsabilitat.
Antigament s'encarregaven de conduir trens a vapor, que funcionaven amb carbó i aigua i havien de carregar aigua en tanques i carbó cada certa distància.
Posteriorment els maquinistes començaren a conduir trens de dièsel, elèctrics i magnètics.
Els maquinistes han tingut des dels seus orígens una responsabilitat molt elevada, a més de que en temps de guerra eren els encarregats de portar missatges, maquinària i tropes d'un lloc a un altre, ja siga dins del país o entre diferents països.
En l'actualitat s'encarreguen de sol·licitar el canvi de via, de frenar en cas de tempestes, de fer-se càrrec del endarreriments o de qualsevol inconvenient.
Abans els coneixements que necessitaven eren molt bàsics: posar en funcionament la locomotora, saber posar-li aigua, conèixer la pressió d'aigua i oli i proporcionar-li el carbó suficient.
Ara l'educació és molt més complexa han de tenir els estudis necessaris per a conduir la màquina, conèixer les normes de seguretat, saber dos o més idiomes, saber pilotar dos o més sistemes de trens i actualitzar els coneixements cada cert període de temps.


 

Carla Fluixà

Esparter


 

L’esparter és l'artesà que exerceix l’art de fer paners i senalles. Antigament, aquesta era una feina que feien la gent del camp en les llargues vetllades d’hivern o els dies de mal temps, anomenats de pont i cova. Avui dia, encara podem trobar alguns artesans que elaboren aquests objectes manualment.
Els objectes que elabora un esparter són, sobretot: paners, senalles, ventadors, sàrries, estores, etc.

La matèria base per fer un paner és el vímet. Aquest material s’ha de tallar dins el mes de febrer. Una vegada arreplegat i assecat degudament ja poden començar a confeccionar els paners.

Per fer un paner, el dia abans cal posar el vímet en remull i cardar les canyes. El cul és fa tot de verducs, i es deixen setze branques que van pujant alhora que, amb molta habilitat, cordellen les esquerdes de canya. Acabat el cos del paner, amb les branques dels verducs que vénen de sota fan la vora i la darrera cosa que elaboren és l’ansa, que és de vímet folrat de verduc i va enganxada al cul.

Un altre objecte elaborat pels esparters són les senalles d’espart, que es confeccionen mitjançant el sistema anomenat de fer llatra o llata. Per fer una senalla primer de tot s’ha de collir l’espart. El temps bo per fer-ho és per Sant Miquel, dins el mes de setembre. Una vegada collit s’ha de deixar assecar al sol perquè es torne blanc i després es fan les manades.
Per fer la senalla, amb els brins d’espart fan el que s’anomena la llatra o llata, que consisteix a anar trenant els brins fins aconseguir una tira de llargària diferent segons les dimensions que haja de tenir la senalla. Aquest teixit de llata es compta per braces.
Quan tenen la llata feta, l’han d’esplomitjar; és a dir, li han de tallar els caps que ixen, cosa que fan amb unes estisores, i aleshores ja comencen a cosir-la amb una agulla saquera especial que s’anomena agulla de cosir sàrries, lleugerament corbada en el seu extrem superior i amb dos forats a l’extrem inferior per enfilar i fermar el fil. Comencen fent el cul i van voltant la llata fins que arriben dalt. La vora la fan de brins d’espart cordellat i finalment hi claven les anses, que poden ser de corda, del mateix espart o bé de palmes.

Els gremis d’esparters eren molt importants al País Valencià. El gremi de València -amb primeres ordinacions datades del 1373- era unit amb el d’espardenyers (espardenyer); el 1863 es transformà en Societat Industrial i Filantròpica. Tenien fama els esparters d’Alacant (corders d’espart), Crevillent, Asp i Bétera. A Barcelona els esparters eren representats al Consell de Cent des del s. XV; formaven la confraria de Sant Bernardí de Siena, una corporació forta i activa amb mestres rics, que fruí de cohesió interna (fins el 1831 conservà la pràctica gremial del repartiment de la primera matèria); es regia per ordinacions del 1619. El 1835 el gremi formà noves ordinacions. La confraria ha perdurat fins al s. XX.













TERRISSER


Mireia Tercero i Pascual
i
Laura Núñez Marqués


La terrisseria és el nom de l'art que consistix en l'elaboració d'atuells de terrissa.
Un terrisser o terrissaire és una persona que té com a ofici fer objectes de terrissa. Segons la mena d'atuell que feien, podien rebre el nom d'ollers, gerrers, cantirers, canterelles, escudellers, rajolers, teulers, etc. La funcionalitat d’un ofici com el del terrissaire es feia evident, sobretot, a taula. També reben el dit nom les botigues on es comercialitzen els atuells i l'obrador en el qual es fabriquen. Generalment, el concepte de terrisseria s'utilitza per a fer referència a aquelles peces realitzades sense esmalt o amb vernís aplicat en una única cocció. Per això, el terrisser es diferencia del ceramista, ja que este afig esmalts i utilitza diverses tècniques en les seues peces, amb més d'una cocció.

HISTÒRIA
Els historiadors afirmen que la terrisseria naix fa uns 12.000 anys al Japó, amb el desenrotllament de la ceràmica Jomon. La terrisseria més antiga d'Amèrica Llatina, de què es tinga registre, està composta pels objectes de Kotosh-Hauyrajirca, que van ser trobats a Perú i que dataria de l'any 1.850 a.C. Tan important, no sols per mer plaer decoratiu sinó també per utilitat per a desenrotllar diverses tasques de la vida quotidiana, ha sigut la terrisseria al llarg de la Història que en l'actualitat, a més dels objectes esmentats, s'han trobat multitud d'elements d'este tipus pertanyents a temps antiquíssims.
Així, per exemple, hui tenim el privilegi de poder admirar des de peces egípcies datades l'any 3.700 a.C fins a altres pertanyents a les cultures que van poblar la Península Ibèrica durant l'Edat del Bronze passant per ceràmiques gregues, iberes o romanes. Precisament estes i moltes altres més s'han convertit en les millors obres d'art i joies que es conserven en museu de tot el món. En concret, algunes de les més significatives es troben en el Museu Arqueològic Nacional d'Atenes (Grècia), el Museu Nacional de Tòquio, el Museu Nacional d'Art Antic de Portugal o el Museu Arqueològic Nacional d'Espanya que es troba situat a Madrid.



ELABORACIÓ
Del taller d’un terrissaire, en poden sortir objectes elaborats amb tècniques molt diferents entre si: atuells grans i petits, toscos i més refinats, funcionals o més decoratius. Tot depèn de la forma, del tipus de fang emprat, de la cuita o de la decoració amb relleus, incisions o esmaltats. En un dels vessants més decoratius de la terrissa destaquen les ceràmiques, les porcellanes i les rajoles.
El procés d'elaboració de les peces ceràmiques comença amb el pastat de l'argila, perquè les distintes partícules i la humitat es distribuïsquen de manera homogènia i per a evitar la formació de bombolles d'aire. El següent pas consistix en l'emmotllament manual amb ajuda de distintes ferramentes. En esta part del procés s'agrega aigua, de manera que l'argila mantinga la seua plasticitat i no sorgisquen badalls o escletxes.
Després la peça és deixada a l'aire lliure perquè s'asseque, en una fase coneguda com a estat de cuiro. Quan la peça està totalment seca, adquirix major duresa i un color més clar. Finalment, la peça de terrisseria és portada al forn, on adquirix major resistència i perd la seua humitat química.

Coloraines d’esmalt
Per pintar la ceràmica s’utilitzen òxids metàl·lics aplicats a pinzell o banyant la peça. Al País Valencià, on la influència islàmica és ben present en moltes de les expressions artístiques, hi destaquen les decoracions amb tonalitats blaves. Para poder dictaminar el origen etimològic de la paraula que ara ens ocupa és necessari anar al passat. I és que aquella ve de l'àrab, i més concretament dels vocables al-fahhar que poden traduir-se com “la ceràmica”.


EL SERENO”

El sereno va ser un dels oficis més emblemàtics dels barris d'Espanya, encara que no en tots els llocs tenia les mateixes responsabilitats.

El cos de
serenos va ser creat a finals del segle XVIII. El patró del cos de serenos era l' àngel custodi. Generalment els serenos eren empleats de l'administració municipal i depenien de l'ajuntament local.
El sereno vigilava la ciutat o poble de nit i s'encarregava de les funcions següents:
  • Mirar de posar pau entre baralles de borratxos, freqüents a la nit.
  • Perseguir els lladres.
  • Avisar el metge en cas de malaltia.
  • Acompanyar a la farmàcia.
  • Anar a buscar la comare en cas de part urgent.
  • Obrir els portals dels habitatges durant les hores nocturnes.
Els serenos duien un uniforme, abric i barret blau fosc d'acord amb llur posició de representants de l'autoritat. Portaven un grapat de claus amb una cadena a la cintura i brandaven una llança curta amb punxa de ferro anomenada "xuixo" . Cada hora entonaven un cant dient l'hora i l'horatge.

Per Nadal el sereno, igual que altres empleats municipals, com el carter i el fanaler, anava de casa en casa demanant “l'asquirlando a canvi del qual donava una estampeta.
Durant la dictadura del General Franco els serenos col·laboraven amb la policia armada per enxampar gent que feia pintades contra el règim.
La figura del sereno va desaparèixer amb l'arribada dels porters automàtics a finals del segle XX . Tot i així actualment s'han tornat a implantar en ciutats com Gijón i Múrcia.


Picapedrer


Un picapedrer és una persona que té com a ofici treballar la pedra per a la construcció. Aquest ofici és un dels més antics de la humanitat, un ofici que va començar a desenvolupar-se amb l'aparició dels primers assentaments permanents del Neolític i la primera "revolució urbana" de l'home modern. Feien escultures, tot en funció del grau d'especialització de l'artesà. El mestre picapedrer dirigia la feina a les pedreres, normalment ubicades a prop dels pobles per qüestions logístiques, llevant d'aquells casos on la qualitat de la pedra era excepcional o de major valor, com a la comarca era el cas de la pedrera de marbre del Buixcarró, al Pla de Corrals. Laboriosos i primitius marges de pedra, humils corralisses, palaus i casones senyorials, règies esglésies o monumentals catedrals van ser construïts per ells.




L'ofici del picapedrer, com podem imaginar, era vital per als pobles i ciutats, però malgrat això no comptava amb motes titulacions específiques, sent una feina poc volguda per la seua duresa, formant part sovint de confraries de molers o de constructors. Malgrat la seva importància cabdal a l’hora de bastir qualsevol edifici, en època medieval, les titulacions específiques de picapedrer eren més aviat escasses. De fet, en moltes ciutats aquests treballadors formaven part de les confraries dels molers, que es dedicaven a construir rodes de molí, o directament de les agrupacions de constructors. A Perpinyà, per exemple, rebien el nom de mestres de pedra i calç.




Els picapedrers treballaven prop dels pendents de les muntanyes, d’on era més fàcil extreure pedra. Però com que molt sovint es trobava en forma de grans roques compactes, calia buscar la manera de trencar-la. Això s’aconseguia amb l’ajuda de fustes, tascons o una bona càrrega de pólvora. La primera de les tècniques aprofitava la capacitat dilatadora de la fusta. I és que quan s’humitejava la fusta seca que s’havia introduït entre les escletxes, n’augmentava el seu volum i la pressió esberlava la roca. Més endavant, s’utilitzarien tascons de ferro o fusta que a cop de mall permetien trencar la pedra. Amb l’arribada de la pólvora, però, es va agilitar tot el procés. Només s’havia d’introduir una barrinada en un forat de la roca. Calia, però, fer-ho amb habilitat per aconseguir trencar la roca sense esmicolar-la. Amb un martell, alguns punxons i un bona dosi de traça, els picapedrers eren capaços de modelar la roca. Com en tot ofici, hi havia molts graus d’especialització; perquè una cosa eren els trencadors que extreien els blocs de pedra de la muntanya, i una altra de ben diferent els picadors que treballaven la pedra basta. Hi podem dir que van fer una cultura. Aquest treball a sigut molt útil però graciés a la tecnologia han desaparegut encara què hi pot quedar algun aficionat.






Les vaqueries



En el nostre poble, Xeraco hi havien moltes cases amb vaques i de ahí va vindre l'ofici de les vaqueries.

Les vaques vivien en el corral de les cases, tots els dies les munyien dues vegades de matí i dues vegades de vesprada i després anaven a vendre la llet pel poble de casa en casa. L'ama de la vaqueria anava amb una bicicleta pel poble amb una lletera gran d'alumini i aparells de mesura normalment d'un litre o de mig, eixien les dones amb un casset per a posar la llet que compraven. Deprés la bullien per a desinfectar-la i matar-li els gérmens, ja que era una llet natural.







Les vaques necessitaven una gran quantitat d'herba fresca per a produir molta llet, per això els amos de les vaqueries havien d'anar contínuament a buscar-la pels bancals del terme i les marjals, segaven amb la dalla una gran quantitat d'herba i la transportaven amb el carro i l'haca al seu corral.

El fem que produïen les vaques s'utilitzava per a adobar la terra i així fer bones hortalisses i verdures.

Actualment han desaparegut les vaqueries dels pobles i casi tota la gent compra la llet en els supermercats envasada en brics o botelles de plàstic.

EL SASTRE DELS RUCS





Al taller del corretger, sempre se sentia l’olor seca del cuir, que n’era ben característica. S’hi respirava també l’ambient de poble, sobretot al capvespre, quan el local era un anar i venir de llauradors que, un cop deixats els animals de càrrega a l’estable, hi acudien per fer tertúlia i adobar les peces de pell que s’havien trencat. Podien ser selles de cavall, alforges de ruc, sarrons, morralles, ronsals, collars de mula o pitrals desgastats pel trontoll de les feines del camp que necessitaven el repunt experimentat d’un bon cosidor d’agulla grossa.

Un dels guarniments més característics del corretger eren els collars. Es tracta d’un gran anell de cuir farcit de palla o crin que envoltava el coll de l’animal i el subjectava al carro.


Els corretgers eren, a la vegada, creadors i reparadors de peces de cuir. Era, per tant, una professió situada en aquella línia difusa que separa l’artesania de l’art. I és que alguns dels guarniments que elaboraven eren únics: motius florals dibuixats sobre la pell, clavetejats metàl·lics i repunts complexos que decoraven les peces i servien per lluir els cavalls en el seu millor vestit de gala. Sovint, també s’hi afegien corretges amb cascavells i campanetes amb la voluntat d’ostentar en desfilades o acompanyar la núvia fins a la porta de l’església el dia del casament.

Ara, als més joves tot això els pot semblar una antigalla —una gran peça de museu— perquè ja fa temps que els animals de càrrega han desaparegut del nostre imaginari quotidià. I amb ells, també s’ha extingit aquest ofici artesà que, a casa nostra, es va professionalitzar cap al segle XIII, amb la consolidació del comerç dels traginers.




FORNER/A
 





La imatge més popular del forner és la del ruc carregat a gom de llenya. Les muntanyes en tenien poca, a les cases no es disposava de gas, tothom la buscava, i l'únic recurs per escalfar les llars i coure menjars era la llenya. Els forners en necessitaven grans quantitats, doncs per aquest menester s'havien de recòrrer molts quilòmetres per les muntanyes buscant ací i allà el que trobaven i el que necessitaven. De vegades, el forner no anava a fer-la, era una manera de guanyar-se el jornal els hòmens del poble.
    Tota la fusta no feia el mateix profit, una per encendre i fer flama era més fluixa, el llum, argelagues, branques de pi i algunes frígoles; la forta, més bona per coure, la que feia brasa, els xipells, els coscolls, romers, ginebrisses, arbocers i branques de carrasca, garrofer i olivera. Els forns no funcionaven amb altra cosa: llenya i més llenya.
    A més de coure pa també coïen les llandes que portaven les mestresses, com que a les cases es cuinava amb foguerets de llenya, quan s'havia de torrar alguna llanda de carabasses, pebres o altra cosa anaven al forn del poble. El nom prové del llatí.

En Xeraco hi ha molts pocs forns de llenya com un forn conegut com el Forn del tio Paco.


Visites en total